Oricine a căutat recent un loc de muncă este familiarizat cu accentul pe care companiile îl pun pe valorile lor ca modalitate de a atrage și de a păstra talentele. Dar câte dintre aceste organizații și liderii lor demonstrează cu adevărat aceste valori?

Bineînțeles, trebuie să-mi pun aceleași întrebări ca și directorul executiv al Randstad pentru Europa de Nord. Ce pot face - în calitate de lider - pentru a îmbunătăți cultura locului de muncă? Cum pot să ajut?

Răspunsul, cred eu, constă în a fi uman și umil. Cei mai buni lideri cu care am lucrat au fost întotdeauna dispuși să asculte și să învețe, iar acestea sunt cele patru principii pe care le consider cele mai utile atunci când mă străduiesc să fiu un lider mai eficient.

1. curiozitatea.

“Sunt foarte curioasa din fire. Întotdeauna am fost dornica să înțeleg cum funcționează ceva, pentru a putea încerca să îl îmbunătățesc, ceea ce explică probabil cariera mea anterioară de inginer.” Chiar și în ceva atât de axat pe precizie precum ingineria, existau adesea probleme asociate cu "factorii umani" la locul de muncă, pe care nimeni nu părea să le poată prezice sau planifica. Pe măsură ce am început să mă gândesc mai mult la modul în care am putea înțelege și atenua mai bine astfel de probleme, am decis să mă mut la Randstad pentru a-mi explora mai departe ideile legate de managementul talentelor. Aici, curiozitatea noastră este centrată pe înțelegerea laturii umane a recrutării. 

Mă interesează în special brandul de angajator și motivele pentru care oamenii aleg o companie sau o evită. Examinarea acestui tip de date îi ajută pe liderii curioși să înțeleagă ce ar trebui să ofere și ce pot face pentru a atrage noi angajați și a-i păstra pe cei existenți.

quote icon

“Cei mai buni lideri cu care am lucrat au fost întotdeauna dispuși să asculte și să învețe.”

dominique hermans
Director executiv al Europei de Nord
Woman sitting at her desk, looking away from computer screens displaying marketing content.
Woman sitting at her desk, looking away from computer screens displaying marketing content.

2. empatie.

Nu mă pot gândi la un clișeu mai mare în domeniul recrutării decât descrierea unei companii ca fiind "o mare familie fericită". Dar, în ciuda acestui fapt, cred că putem învăța din modul în care rezolvăm lucrurile acasă. Empatia și înțelegerea au un rol important în procesul de luare a deciziilor, oriunde v-ați afla. Dacă avem o problemă în familia mea, ne așezăm la masa din bucătărie și încercăm să o rezolvăm. Încercăm să o rezolvăm împreună, dar mai întâi trebuie să înțelegem care sunt problemele, iar dacă facem acest lucru cu empatie este mai probabil să ducă la un rezultat pozitiv.

Un lider mai tradițional s-ar putea simți presat să rezolve singur problemele, fără a consulta părțile afectate decât după ce a fost luată decizia. Cred că leadershipul modern lasă acest lucru în urmă. Acesta îmbrățișează ideea de a căuta să înțelegem și să empatizăm cu problemele și apoi să le rezolvăm în colaborare.

3. incluziune și echitate.

Toată lumea are un talent. O mare parte din cultivarea talentului ca lider este să te asiguri că elimini orice obstacol inutil în calea succesului. Dacă liderii înțeleg că incluziunea și echitatea nu sunt doar lucruri spre care trebuie să ne îndreptăm, ci lucruri spre care ar trebui să ne îndreptăm - pentru că putem beneficia de pe urma lor - atunci propunerea de valoare a încurajării unui mediu de lucru mai divers și mai echitabil devine mult mai clară. Este un câștig pentru ambele părți. 

Un exemplu mic, dar semnificativ în acest sens este faptul că vedem din ce în ce mai des schimbări de limbaj în cadrul anunțurilor de angajare. Cu ani în urmă, un anunț de angajare despre un loc de muncă într-o fabrică fizică era adesea scris - fie din greșeală, fie în mod intenționat - într-un mod care atrăgea doar bărbați. Aptitudinile necesare se puteau concentra doar pe forța fizică. În zilele noastre, este mai probabil ca anunțurile de angajare să vizeze persoane sănătoase și active care ar putea dori să combine pasiunea lor pentru menținerea în formă cu un loc de muncă care să contribuie la atingerea acestor obiective personale. 

Procedând astfel, rolul devine mult mai atractiv pentru un grup mai mare de persoane. Este, de asemenea, un semn important pentru potențialii angajați: dacă mesajele sunt incluzive, s-ar putea ca și compania să fie la fel.

4. flexibilitate.

O altă lecție pe care am învățat-o de la familia mea despre cum să fii un lider vine din vacanța noastră anuală. Așadar, ne-am așezat din nou în jurul mesei din bucătărie, planificând ce vrea fiecare dintre noi să obțină din vacanță. Unul dintre noi vrea să meargă cu bicicleta de munte, unul dintre noi vrea să meargă la cumpărături, iar altul vrea să meargă la plajă și așa mai departe. Ați lăsa o singură persoană să decidă ce face fiecare? Nu-mi pot imagina că asta ar face pe toată lumea fericită, cel puțin nu în familia mea. Este același principiu cu rolurile de conducere - dacă nu incluzi oamenii în procesul de luare a deciziilor, îi excluzi.

quote icon

Fiind flexibil și permitând tuturor să-și facă auzite vocile creează un mediu de incluziune.

Liderii au, poate, cea mai mare oportunitate de a exercita această trecere de la o abordare de sus în jos la o abordare colaborativă

about the author
Dominique
Dominique

dominique hermans

director general al Europei de Nord

Dominique Hermans este directorul executiv al Europei de Nord, responsabil pentru Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Germania, Ungaria, Luxemburg, Norvegia, Polonia, România, Suedia, Elveția și Țările de Jos. Dominique s-a alăturat Randstad în urmă cu 22 de ani și de atunci a ocupat diverse poziții în cadrul organizației, inclusiv cea de director regional și director de operațiuni în Belgia. În 2015, s-a mutat la Randstad Group Netherlands în calitate de director general al Tempo-Team, iar ulterior a fost numită director general al Randstad Netherlands în aprilie 2018 și CEO al Randstad Group Netherlands în 2021. Dominique deține un master în științe industriale de la KU Leuven.