Inteligența Artificială (AI) nu este doar un instrument nou; este un catalizator care restructurează fundamental piața muncii, în special pentru tinerii aflați la început de drum. Datele celui mai recent raport Randstad "Gen Z workplace blueprint " arată că, deși AI-ul le simplifică munca, tinerii din Generația Z sunt totodată cei mai îngrijorați de impactul acesteia asupra carierei.

Cum pot companiile românești să navigheze în acest peisaj dual? Succesul în 2026 și dincolo de acesta necesită un "Nou Acord" între angajatori și tinerele talente.

Mai mult, 58% dintre tineri declară că sunt entuziasmaţi de potenţialul AI în mediul profesional, văzând tehnologia ca pe un accelerator al productivităţii şi al învăţării continue, conform studiului.

Această deschidere se reflectă şi în modul de învăţare: 75% dintre tinerii gen Z folosesc instrumente AI pentru a învăţa, alături de trainingul on-the-job, cursurile online şi platformele video de tip short-form, arată datele studiului.

În ciuda acestui nivel ridicat de competenţă digitală, studiul relevă o creştere semnificativă a îngrijorării privind impactul AI asupra carierei. Aproape 46% dintre tineri se tem că inteligenţa artificială le-ar putea afecta negativ parcursul profesional, un procent în creştere faţă de anul anterior, conform studiului. 

Tinerii trebuie să privească învăţarea continuă ca pe motorul direct al progresului lor profesional. În rolurile redefinite de AI, gândirea critică, creativitatea şi adaptabilitatea sunt cruciale. Deşi abilităţi precum analiza de date, AI şi programarea sunt deja comune în rândul gen Z, a şti despre ele nu este suficient. Tinerii trebuie să le utilizeze în mod activ pentru a rezolva probleme concrete la locul de muncă”, spune Dagmara Chudzinska-Matysiak, country manager al Randstad România.

Această teamă a tinerilor în raport cu AI este alimentată de un paradox: aproape 80% dintre respondenţi afirmă că pot învăţa rapid competenţe noi, dar generaţia Z rămâne cea mai frecvent respinsă la angajare din cauza lipsei de competenţe cerute de piaţă.

Succesul, necesită un nou acord, cu responsabilităţi clare atât pentru angajatori, cât şi pentru tinerii lor angajaţi. Astfel, angajatorii trebuie să mute accentul de la execuţia de rutină la contribuţia strategică. Rolurile nou create trebuie definite drept poziții de „definire a problemelor” și „rezolvare a problemelor” încă din prima zi. De asemenea, companiile trebuie să învețe să adapteze rapid procesele organizaționale și să comunice în stilul modern, direct și natural, preferat de Gen Z, ascultând activ și fiind deschise la ideile și perspectivele lor.

Tinerii angajați trebuie să fie dispuși să discute proactiv obiectivele lor, să se angajeze în învățarea continuă și să aducă o atitudine de colaborare pentru ca acest parteneriat de creștere să fie un succes.

Studiul scoate la iveală un context nuanţat: inteligenţa artificială contribuie la dispariţia rolurilor tradiţionale de entry-level, dar oferă, în acelaşi timp, şansa ca tinerii să preia sarcini cu valoare adăugată mai mare încă de la începutul carierei.

Pentru ca acest potenţial să fie valorificat, angajatorii trebuie să regândească structura echipelor, să investească în formare digitală şi să creeze trasee de carieră clare, adaptate modului în care tinerii învaţă şi muncesc în era digitală.

Oportunitățile entry-level: de la rutină la strategie

Piața muncii se află într-un proces de redefinire. Deși raportul Randstad indică un posibil declin al posturilor de entry-level tradiționale și repetitive, acesta este, de fapt, un proces de migrare a valorii,  iar pe termen lung, acesta va remodela piața.sectoare precum tehnologia și finanțele vor rămâne extrem de atractive pentru Generația Z, chiar dacă numărul total de posturi disponibile în piață ar putea înregistra o ușoară temperare.  Angajatorii români caută din ce în ce mai mult talente capabile să utilizeze AI pentru a gestiona sarcini cu valoare adăugată, eliminând sarcinile administrative simple.

Oportunitățile viitorului migrează către roluri care îmbină  cu succes fluiditatea digitală (AI) cu abilitățile umane esențiale: gândirea critică, rezolvarea de probleme și creativitatea.

Locul de muncă ideal al generației Z

Tinerii români sunt puternic atrași de sectoarele cu creștere rapidă și urmăresc alinierea ambițiilor personale cu expansiunea acestor industrii. Definiția lor pentru un loc de muncă ideal se centrează pe așteptări clare privind progresul în carieră, alături de un salariu competitiv și un program de lucru flexibil. Ei se așteaptă, de asemenea, ca învățarea să fie pe deplin integrată în fluxul de lucru („learning in the flow of work”) și susținută de instrumente moderne, digitale. Mai mult, echitatea (diversitatea și incluziunea) și sprijinul pentru sănătatea mintală sunt priorități majore pe lista lor. 

Loialitatea ca parteneriat de creștere

Relația Generației Z cu angajatorii este definită de un paradox central, o dorință de cariere pe termen lung, alăturată unei perioade de vechime în muncă istoric scăzută.

Această contradicție nu este un simplu deficit de loialitate. Dimpotrivă, durata scurtă a angajării este adesea o reacție directă la așteptările neîndeplinite și o dorință puternică, imediată de progres. Gen Z performează, dar o lipsă persistentă de implicare totală sugerează că mulți sunt mereu deschiși la plecare. Aceasta reprezintă principala provocare pentru angajatori.

Pentru această generație, loialitatea nu este un dat, este un parteneriat continuu de creștere. Pentru a menține Gen Z implicată, angajatorii trebuie să ofere oportunități de progres clare, transparente și mai rapide, care să se alinieze cu obiectivele lor personale, nu doar cu performanța pe hârtie. Acest lucru trebuie sustinut de un conținut de muncă interesant, provocator și dinamic, alături de trasee de învățare atractive.

Competențele esențiale dincolo de AI

Deși 58% dintre tinerii Gen Z sunt entuziasmați de potențialul AI, aproape 46% se tem de impactul său negativ si simt că nu pot obține jobul visat din cauza educației lor sau a lipsei acesteia, semnificativ mai mulți decât în alte generații.

Această teamă este alimentată de un scop. A ști despre AI nu este suficient; trebuie să știi să utilizezi AI pentru a rezolva probleme concrete.

Pentru a fi competitivi, tinerii trebuie să dezvolte: gândirea critică, creativitatea și adaptabilitatea. Deși abilități precum analiza de date, AI și programarea sunt deja comune în rândul Gen Z, a ști despre ele nu este suficient, tinerii trebuie să le utilizeze în mod activ pentru a rezolva probleme concrete la locul de muncă. Pentru a-și dezvolta încrederea și reziliența, vitale având în vedere îndoiala de sine observată în această generație, tinerii profesioniști ar trebui să caute proactiv mentori și să folosească rețelele de învățare de la egal la egal (peer-to-peer).

Pentru a valorifica ambiția și fluența digitală a Generației Z, companiile trebuie să regândească fundamental structura rolurilor entry-level:

Angajatorii trebuie să modernizeze strategiile de învățare pentru a se alinia la modul în care Generația Z învață și se implică. Ei trebuie să ofere oportunități de skilling practice, digitale și bazate pe tehnologie, inclusiv utilizarea instrumentelor AI.

Deoarece Gen Z învață eficient prin on-the-job training, de la colegi și prin instrumente AI, dezvoltarea trebuie integrată în fluxul de lucru, nu oferită ca un curs generic. În plus, angajatorii trebuie să redefinească rolurile entry-level, mutând accentul de la sarcinile de rutină către dezvoltarea gândirii critice și a creativității. 

Această schimbare strategică este necesară pentru a preveni lacune semnificative de cunoștințe pe măsură ce talentele mai în vârstă se pregătesc să părăsească forța de muncă.

Inteligenţa artificială contribuie la dispariţia rolurilor tradiţionale de entry-level, dar oferă, în acelaşi timp, şansa ca tinerii să preia sarcini cu valoare adăugată mai mare încă de la începutul carierei, adaptate modului în care tinerii învaţă şi muncesc în era digitală. 

Raportul "Gen Z workplace blueprint" poate fi de descarcat aici. 

 

autor
Dagmara Chudzinska-Matysiak
Dagmara Chudzinska-Matysiak

dagmara chudzinska-matysiak

managing director

Dagmara aduce cu ea o experiență de peste două decenii în cadrul Randstad Polonia, unde și-a început parcursul profesional în 2001, într-un rol administrativ, care i-a pus bazele carierei remarcabile ulterioare. De-a lungul celor 24 de ani, responsabilitățile sale au crescut, iar rolurile manageriale pe care le-a deținut începând cu 2005 i-au permis să acumuleze o expertiză solidă în dezvoltarea afacerilor, managementul clienților strategici, gestionarea bugetului și crearea de strategii regionale corelate cu prioritățile globale. Recent, în calitate de director regional, a jucat un rol cheie în consolidarea afacerii.