Credibilitatea profesională este strâns legată de recunoaștere, de sentimentul de respect la locul de muncă și ne poate ajuta chiar să avansăm în carieră. Dar ce înseamnă acest concept, de ce este important și ce pași sunt necesari pentru realizarea acestuia?

 A fi autentic într-un loc de muncă nu este o sarcină ușoară. Pe lângă cunoștințele profesionale adecvate, avem nevoie și de abilitatea de a le arăta acest lucru colegilor noștri și de a ne construi încrederea în ei. Am adunat câteva informații utile, ce te vor ajuta să te reprezinți pe tine însuți, fie că ești un nou-venit sau un angajat cu experiență.

de ce este importantă credibilitatea la locul de muncă?

Dobândirea credibilității este rezultatul unui proces de lungă durată, pe care îl putem începe încă din primele zile ale carierei noastre și apoi să îl dezvoltăm treptat. Credibilitatea profesională, pe de o parte, include calificările și cunoștințele potrivite, pe de altă parte, trăsăturile de personalitate și trăsăturile de caracter care ne-au oferit încredere în mediul nostru de lucru. Credibilitatea noastră are un impact asupra evaluării muncii pe care o realizăm, a ponderii opiniei noastre, a validării intereselor noastre și, prin intermediul lor, influențează fundamental starea noastră de bine la locul de muncă și potențialul parcurs al carierei noastre - așa că trebuie să fim foarte atenți la acest lucru.

prin ce calități devenim credibili?

Trăsăturile de personalitate, de exemplu, sinceritatea, fiabilitatea, precizia și gândirea sistematică sau obiectivă, pot contribui semnificativ la avansarea noastră pe plan profesional. De asemenea, putem deveni mai credibili prin cunoașterea de sine, autoreflecția (neutră, autoexaminare externă) și asertivitatea (orientată spre soluție, expresie stabilă emoțional), abilități ce pot fi învățate și dezvoltate independent de caracterul nostru de bază. Punctualitatea, consecvența și performanța previzibilă contribuie la atragerea atenției la locul de muncă. Din punct de vedere profesional, este important să aveți cunoștințe corecte - toate acestea putând fi realizate prin învățare continuă și autoinstruire, cu scopul de a ocupa un loc de muncă la cel mai înalt nivel posibil. Dacă aveți mintea deschisă și dorința de a învăța, puteți observa un potențial mai mare în companie: în loc să „executați”, puteți da impresia unei forțe de muncă profesioniste și strategică. 

credibilitatea nu este aceeași cu a arăta autentic.

O metaforă engleză relatează pe scurt adevărul, “workhorses or show ponies”, oamenii se împart în două categorii: cei ce muncesc din greu și sunt observați și cei care sunt mai linistiti si fără griji, ce par a nu face mare lucru, bazandu-se întotdeauna pe lucrurile pe care le fac. Desigur, te poți regăsi în ambele categorii: pe lângă faptul că investești energie, poți sa acorzi în același timp o mai mare atenție performanței tale. Când vine vorba de comunicarea credibilă, este important de menționat faptul că există o mare diferență între a ne arăta adevarata noastra valoare și adevaratul nostru talent printr-o comunicare eficientă și crearea unei imagini fictive fără nici un fel de conținut în spatele ei. Adevărata credibilitate profesională înseamnă să ne reprezentăm pe noi înșine în funcție de valorile noastre, astfel încât să putem prevala într-o organizație, nu sa construim un caracter non-existent ca scut.

comunicarea, pilonul credibilității

Pe lângă atingerea așteptărilor la locul de muncă, trebuie să ne asigurăm ca eforturile noastre să fie vizibile. În unele cazuri, nici colegii, nici superiorii noștri nu sunt conștienți de munca pe care o depunem iar la evaluarea periodica  pot privi subiectiv activitatea pe care o desfășurăm. Albert László Barabási, un cunoscut fizician și cercetător maghiar, a arătat deja acest lucru în cartea sa Formula: „Succesul nu este niciodată despre tine, nici măcar despre performanțele tale. Succesul este despre noi și despre modul în care vă vedem performanța.” Mulți oameni experimentează acest lucru la locul de muncă pentru că sunt pricepuți în ceea ce fac și își îndeplinesc sarcinile în mod impecabil, chiar dacă alții nu o știu, trecând neobservați.

sfaturi pentru a ne crește credibilitatea.

Comunicarea noastră de zi cu zi merită analizată din punct de vedere al conținutului și stilului:

  • Ce fel de mesaje trimitem de obicei personalului nostru? Discutăm într-adevăr doar elementele esențiale, sau punem întrebări inutile? Mai puțin este câteodată mai mult: formularea concisă, care se concentrează asupra esenței, poate economisi timp pentru ambele părți și menține mai ușor atenția colegilor noștri.
  • Putem evidenția și elementele pozitive din cadrul unei sarcini - subliniind rezultatele - sau ne gândim doar la problemele care ar putea apărea pe parcurs? Unele dintre asocierile pe care le facem pot fi create în mod conștient. Dacă aveți în mod normal sarcini complexe, dificile și cu multe obstacole, trebuie să încercați să vă gândiți și la elementele pozitive ale acestora: soluții inteligente, provocări profesionale inteligente, succese mai mici.
  • Înainte să ne orientăm către colegii noștri pentru o problemă actuală, ne asigurăm că avem toate informațiile necesare consultațiilor efective? Dă dovadă de credibilitate, stăruință și proactivitate, altfel colegii tăi pot dezvolta frustrări, vazandu-te venind la ei pentru orice problemă minoră, ce poate fi rezolvată cu o simplă căutare pe internet. 
  • Suntem suficient de pregătiți pentru întâlniri? Faci parte din proiect și discuți despre el? Întâlnirile nu sunt o sursă de relaxare zilnică - așa cum le văd multe persoane - au rolul de a depăși problemele ce necesită o discuție în persoană.
  • Respectăm părerile și orele de lucru ale celorlalți? Suntem săritori și răbdători cu colegii noștri? Suntem capabili să vedem dincolo de bariere și să obținem ajutor profesional dincolo de aceste limite? Atitudinea profesională și ”eticheta profesională”, pot fi factori cheie în succesul nostru pe termen lung: pentru unele poziții, abilitățile deosebite de management sunt necesare pentru a avea mult mai multe șanse să putem candida, în cazul în care reușim să le dovedim dinainte.
  • În ce mod ne exprimăm în mesajele noastre verbale sau scrise? Putem folosi același conținut dar într-o manieră care să ne scoată pe noi în evidență? Dacă suntem prea modești, ne putem submina autoritatea, dar dacă ne plasăm meritele prea sus, putem părea încrezuți - scopul este să găsim o soluție de mijloc. Unele fraze ar trebui excluse din vocabularul nostru: în loc de cuvinte de umplutură și cuvinte incerte, încearcă să fi obiectiv și orientat către găsirea unei soluții.

ce poate fi făcut pentru a ne crește credibilitatea?

Cand vorbim despre comunicare ne referim cel mai des la interacțiunile verbale sau scrise. Totuși, comunicarea non-verbală și vizuală joacă de asemenea un rol important, în special în situațiile în care interlocutorii ajung sa ne cunoască doar superficial. Am auzit adesea că limbajul corpului și expresiile faciale pot spune mult mai multe decât vorbele rostite. Așadar, asigură-te că te afli în armonie atât cu comunicarea verbală cât și non-verbală, comunicând același lucru atât verbal cât și prin gesturi - o postură corectă și o voce calmă îți pot crește meritele.

 În plus, aparența noastră fizică este extrem de importantă: asigură-te că porți hainele adecvate pentru poziția și locul tău de muncă folosind accesoriile potrivite (ex ceasuri, ochelari de soare, bijuterii) pentru a-ți arăta profesionalismul. În multe locuri ce aparțin industriilor creative, nu doar că există permisivitate, ci poți chiar întâlni ținute care să definească persoana prin haine mai îndrăznețe, însă la o bancă sau o firmă de avocatură, ești mult mai constrâns din punct de vedere vestimentar.

Importanța primei impresii este uriașă, fie că este vorba de un interviu, de prima zi de muncă sau de prima întâlnire cu un nou client. Alegându-ți hainele potrivite, îți conturezi prima impresie făcută persoanei respective, lucru ce poate dura mult timp de acum încolo, așa că haideți să punem accent pe detalii!

Ai doar o singură șansă să faci o primă impresie.

Află mai multe despre lumea muncii pe pagina de Cariere Randstad!