Piața muncii pentru prima jumătate a anului 2024 pare să aducă incertitudine în ochii candidaților, pe măsură ce știrile despre concedieri se propagă în industrii variate, de la IT la comerțul electronic. În contextul în care profesioniștii se luptă cu un peisaj al locurilor de muncă în schimbare și cu un cost ridicat al vieții, poate fi dificil să mențină o perspectivă pozitivă asupra viitorului carierei lor.
Conform raportului Randstad Workmonitor publicat anul acesta, 43% dintre profesioniștii din România se tem că și-ar putea pierde locul de muncă în 2024. Totodată, 37% au declarat că și-ar schimba locul de muncă în 2024 dacă nu ar primi suficiente oportunități de dezvoltare profesională.
În acest mediu dinamic, angajatorii nu caută doar angajați care să îndeplinească atribuțiile din fișa de post; ei caută talente care să le poată modela viitorul companiei. Dezvoltarea abilităților pentru a fi pregătit pentru viitor este esențială nu numai pentru a îndeplini cerințele actuale ale locului de muncă, ci și pentru a anticipa nevoile în evoluție ale afacerii și pentru a-ți asigura cariera.
1. alfabetizarea digitală
Alfabetizarea digitală depășește simpla abilitate tehnică. Forumul Economic Mondial estimează că, în următorii cinci ani, aproape unul din patru locuri de muncă la nivel global (23%) va fi transformat de inteligența artificială (AI) și alte tehnologii.
Astăzi, alfabetizarea digitală presupune o mentalitate de învățare continuă și adaptare la instrumentele și tehnologiile online în schimbare. Navigarea în foi de calcul, înțelegerea algoritmilor și chiar programarea sunt acum competențe la fel de esențiale precum cunoașterea limbii pe care o vorbești. De la angajatul alfabetizat digital se așteaptă să utilizeze datele și cele mai noi platforme pentru a comunica informații valoroase, cum ar fi tiparele comportamentului consumatorilor, tendințele pieței și performanța organizațională, care pot duce la rezultate pozitive în afaceri. În locurile de muncă în care tehnologia este esențială, organizațiile caută indivizi care nu sunt doar competenți, ci și exploratori entuziaști, dornici să stăpânească noi ecosisteme digitale pentru a stimula și menține niveluri ridicate de productivitate.
2. comunicare eficientă
În activitățile zilnice ale lumii profesionale, comunicarea eficientă este elementul care ține laolaltă proiectele, ambițiile și organizațiile. Este abilitatea de a-ți articula gândurile cu claritate, empatie și putere de convingere considerabilă. Nu este suficient să ai răspunsul la o problemă; trebuie să reușești inclusiv să îl transmiți într-un mod pe care colegii și părțile interesate nu doar să îl înțeleagă, ci și să îl susțină.
Stăpânirea comunicării eficiente înseamnă mai mult decât crearea unor e-mailuri și prezentări elocvente. Este despre ascultare activă, încurajarea unui dialog bidirecțional și, în cele din urmă, să fii un jucător de echipă care poate conduce prin influență. Candidații care dețin acest set de abilități își sporesc de trei ori șansele de angajare, deoarece fiecare organizație valorifică un profesionist care își poate comunica viziunea și poate atenua comunicarea defectuoasă.
3. gândire critică
Gândirea critică este arta de a raționa prin probleme și de a analiza datele pentru a crea soluții eficiente, aliniate obiectivelor pe termen lung ale companiei. De la dezvoltarea strategiilor multiple la gestionarea unei provocări fără precedent; de la vizualizarea datelor pentru a lua decizii eficiente bazate pe date până la rezolvarea conflictelor la locul de muncă, există o multitudine de aplicații pentru gândirea critică la locul de muncă.
În era internetului, nimic nu mai este nou - în sensul că informația este accesibilă universal online. Succesul acum depinde de abilitățile puternice de gândire critică și de capacitatea de a extrage informații din surse diferite, de a mapa rezultate potențiale și de a lua decizii inteligente și influente, chiar și cu date limitate.
Găsirea unor persoane talentate cu abilități puternice de gândire critică este dificilă pentru angajatori, deoarece realizările din trecut pot fi rezultatul muncii în echipă. Pentru a identifica persoane cu gândire critică, angajatorii trebuie să utilizeze întrebări comportamentale la interviu sau evaluări ale personalității pentru a evalua caracteristicile acestora și modul în care lucrează cu ceilalți.
4. inteligență culturală
Oricine dorește să lucreze în economia globală modernă trebuie să știe că inteligența culturală joacă un rol foarte important. Inteligența culturală îi echipează pe angajați cu abilitățile de a gestiona conflictele în mod constructiv, de a aborda prejudecățile și stereotipurile culturale și de a găsi soluții reciproc acceptabile care să țină cont de perspective diverse.
Pe lângă faptul că îi echipează pe indivizi cu sensibilitatea și know-how-ul pentru a lucra cu o gamă diversă de colegi, un loc de muncă cu inteligență culturală este acum un factor important în a ajuta oamenii să determine unde să lucreze. Cercetările Randstad Workmonitor dezvăluie că 43% dintre profesioniștii din România nu ar lucra pentru o organizație dacă aceasta nu ar depune eforturi proactive pentru a-și îmbunătăți diversitatea și echitatea.
Atunci când angajatorii prioritizează conștientizarea culturală la locul de muncă, pot crea medii de lucru incluzive, unde angajații pot avea sentimentul de apartenență și se pot concentra pe dezvoltarea abilităților și carierei lor.
5. inteligență emoțională
Locul de muncă este la fel de mult despre relații pe cât este despre rezultate. Inteligența emoțională, abilitatea de a empatiza și de a înțelege emoțiile proprii și ale celorlalți, este o valoare intangibilă, dar puternică, care îmbogățește experiențele la locul de muncă. Cultivarea inteligenței emoționale nu este ușoară; implică introspecție, dorința de schimbare și, uneori, umilința de a recunoaște greșelile.
Este diferența dintre un coleg pe care îl prețuiești, în care ai încredere și pe care îl respecți, și unul pe care poate preferi să îl eviți din cauza unei singure experiențe negative cu el. Un loc de muncă sănătos care valorizează inteligența emoțională este esențial pentru binele tău mental, deoarece un mediu de lucru toxic poate avea un impact puternic asupra sănătății tale mintale.
hai să îți găsim locul de muncă potrivit.
Dezvoltându-ți alfabetizarea digitală, comunicarea eficientă, gândirea critică, inteligența culturală și inteligența emoțională, vei putea ieși în evidență față de potențialii angajatori ca un angajat complet. Nu uita că aceste abilități nu sunt statice, ci dinamice, evoluând odată cu locul de muncă.
Dacă vrei să-ți dezvoltați abilitățile și să întâlnești un angajator care îți poate recunoaște potențialul, contactează recrutorii noștrii specializati. Ei oferă sfaturi valoroase pentru carieră, sugestii pentru interviuri și sprijin pentru a te pregăti chiar și pentru cele mai grele interviuri, crescându-ți șansele de a obține jobul de vis! Vezi anunțurile noastre de locuri de muncă recente, sau profilurile locurilor de muncă pentru a afla tot ce trebuie să știi despre rolul pe care ți-l dorești.